Facility Management
Hvad omfatter det og hvordan gavner det byggebranchen?

Facility Management (FM) i byggebranchen refererer til en bred vifte af aktiviteter og funktioner, der sigter mod at sikre, at bygninger og faciliteter fungerer effektivt og optimalt gennem hele byggeriets levetid. Dette omfatter mest af alt planlægning, drift, vedligeholdelse og styring af bygninger og deres tilknyttede tjenester.

For byggebranchen betyder Facility Management, at der opretholdes en kontinuerlig pleje af bygninger fra opførelse til drift. Det indebærer en effektiv håndtering af faciliteterne for at sikre, at de opfylder deres formål optimalt og overholder relevante standarder og regulativer.

Hvad bidrager Facility Managment til i byggebranchen?

  • Facility management bidrager med at reducere driftsudgifter

  • Forlænge levetiden for bygninger

  • Forbedre den generelle brugeroplevelse

  • Skabe et mere bæredygtigt og miljøvenligt miljø, ved implementering af energieffektive løsninger og vedligeholdelsesstrategier


Menneskelig velbefindende og sikkerhed i Facility Management, så som:

  • En komfortabel indretning af arbejdspladsen som sikrer tilstrækkelig belysning, temperaturstyring og luftkvalitet på arbejdspladsen

  • At mennesker er sikre og beskyttede i bygningerne. Dette kan omfatte implementering af nødprocedurer, adgangskontrolsystemer, brandalarmer og evakueringsplaner for at sikre hurtig og sikker reaktion i tilfælde af nødsituationer.

  • Facility Management kan omfatte træning af personalet i brugen af faciliteter og udstyr samt sikkerhedsprocedurer og bedste praksis, for at opretholde en sikker og produktiv arbejdsplads.

Derudover handler Facility Management ikke blot om at administrere fysiske faciliteter, men også om at skabe et miljø, der understøtter menneskers velbefindende, produktivitet og sikkerhed som har mindst lige så stor betydning


En branche i konstant udvikling

Byggebranche står overfor konstante forandringer, udfordringer, nye krav, nye systemer og bæredygtige tiltag. Arbejdsopgaverne er stigende i kompleksitet og kræver flere kvalifikationer samt mere teoretisk og digital viden. Mange efterspørger bedre brobygning mellem byggeri og drift, således at det vigtige samarbejde mellem projekt- og driftsledere styrkes. Derfor er det vigtigt at holde sine kompetencer opdateret og forblive up-to-date med den nyeste viden.


Arbejder du med Facility Management?

Få et kompetenceløft og en stærk forståelse af de sammenhænge og muligheder, der kan medvirke til at skabe mere professionel og digitaliseret bygningsdrift på vores kursus ‘Digitalisering af Facilitites Management’. Kurset afholdes i henholdsvis København og Aarhus. Læs nærmere og tilmeld dig kurset her:


 
IKT, IKT-leder, IKT-koordinator, AB18, ABR18, YBL18, IKT-aftaler, Facility Management, Forandringsledelse, Byggebranchen, Digitalisering

BLC - Styrk dine kompetencer, dit netværk og dit CV

Ønsker du at vide mere eller har du spørgsmål?

Kontakt Gitte Daurehøj på:

T: + 45 53 72 92 87

E: gd@byggerietsledelsescenter.dk